Minyak Sapi Penyembuh Lecur

Pernah tak melecur dan tiba-tiba panik tak tau nak buat apa?

Terkebil-kebil lah kau kat situ menahan sakit sambil meniup-niup jari yang terkena panas tu.

Nak sapu susu ke, basuh dengan air sejuk ke, sapu minyak ke? Sapu minyak biasa takpe, asal jangan minyak urut panas sudah. Terlompat-lompat kat situ macam kangaroo.

Biasa beli minyak sapi tak?

Kalau tak biasa, baik beli satu buat spare. Minyak sapi (ghee) ni letak di luar pun tahan lama. Tak rosak, tak hilang warna dan hilang rasa. Kulat hijau pun tak kuasa nak membiak.

Kenapa?

Sebab ghee kelembapan dia rendah.

Tahu tak, ghee ni boleh jadi penyelamat waktu kulit melecur terkena api. Serius. Bahang melecur dan panas dalam gelembung tu akan reda.

Fiona pernah sapu aloe vera terus pada kulit melecur. Suka masak walaupun selalu masak hangit. Melecur tu perkara biasa. Sana sini berbekas. Kesian jugak tengok periuk belanga mak hitam legam kesan hangit.

Tapi aloe vera yang sejuk tu bila berlawanan dengan rasa panas dalam gelembung melecur tu, buat kita rasa lagi nak menggila. Berlawanan rasa panas dan sejuk. Rasa nak melompat tapi tahan jugak. Boleh roboh rumah. Takde tempat nak tidur pulak nanti.

Lepas tu cuba sapu ghee. Lega! Sejuk dan nyaman je rasa.

Itu pun lepas baca kebaikan ghee selain dari untuk masak dan buat kuih. Banyak kebaikan dia rupanya. Untuk rambut, kulit, penghadaman dan tulang.

Rasa seperti mentega tapi lebih lembut.
Wangi, rasa berlemak dan mengenyangkan.
Nak beli ghee, pastikan pure 100%. Bukan campuran. 😊

-fiona suka kuih suji-

Lecur dan melepuh.

Nak tanya sesuatu?